Kürt kadınlar metropollerde de ulusal kıyafetten vazgeçmiyor

  • 09:06 7 Aralık 2017
  • Kültür Sanat

 

Filiz Zeyrek 
 
ADANA - Tıpkı dil ve diğer ögeler gibi asimilasyon politikalarına karşı direnen Kürt ulusal kıyafetler Çukurova kentlerine göç etmek zorunda bırakılan kadınların gözdesi. Son dönemde örgüt propagandası sayılan rengârenk kıyafetler her şeye rağmen davetlerin vazgeçilmez kıyafeti. 
 
Kürt halkı yüzyıllardan beri günlük yaşamda da dâhil olmak üzere giydiği ulusal kıyafetler ile dikkat çekiyor. Kadınların rengârenk giydiği elbiseye kiras u sermil, erkeklerin giydiği şalvar, kuşak ve yelekten oluşan kıyafete ise şal û şepik deniyor. İsimleri ve modelleri bölge bölge değişse de Kürtlerin ulusal kıyafeti olarak kabul edilen bu giysiler son dönemlerde suç unsuru olarak kabul ediliyor. Hemen her dönem tartışmaya sebep olan Kürt ulusal kıyafetler metropoller kentlerinde yaşayan Kürtler’in sandıklarında muhafaza ediliyor. 
 
Kültürlerinden kopmayanların kıyafeti
 
2015 yılında çıkarılan "İç Güvenlik Paketi"nin 10.maddesinde ‘üniforma’ olarak kabul edilen ve giyilmesi durumunda 6 aydan başlayarak cezaya tabi tutulan şal û şepik de tıpkı kiras gibi düğünlerde giyilmeye devam ediyor. 
 
90’lı yıllarda zorla göç ettirme politikalarıyla Türkiye kentlerine gelmek zorunda kalan Kürt kadınlar coğrafyalarından koparılmalarına rağmen kültürlerinden kopmuyor. Kürt kadınlar özellikle Newroz kutlamalarında, düğünlerde, nişanlarda ve özel günlerde en renkli ve en ihtişamlı kirası giyerek halaya duruyor. 
 
Kadınlar kıyafetlerine sahip çıkıyor
 
OHAL ilanının ardından ‘örgüt propagandası’ sayılan ve çok sayıda kadın hakkında dava açılmasına neden olan ulusal kıyafetlere her şeye rağmen kadınlar sahip çıkıyor. Özellikle Çukurova kentlerine göç etmek zorunda kalan Kürt kadınlar modernizmin ve asimilasyonun çabalarına rağmen ulusal kıyafetlerini giyerek davetlere katılıyor. 
 
Ulusal Kürt kıyafetleri “Kıyafetime karışma hakkını size kim veriyor?” diyen kadınların mücadeleleriyle direnmeye devam ediyor.